Van yuppen tot daklozen, van zuigelingen tot senioren. Iedereen is welkom bij de Buurtcamping die afgelopen zomer voor de 8e keer in tientallen parken door heel Nederland de tenten opzette. Het idee erachter: een betrokken buurtgevoel in de stad creëren en mensen met een te kleine portemonnee toch een vakantie gunnen. Medeoprichter Katusha Sol uit Amsterdam vertelt wat het initiatief nog meer inhoudt.
“Zodra er een toegangspoort, wc’s en douches staan, krijg je al een campinggevoel. Verder is er een tent met tafels en bankjes waar je droog kunt zitten, een plek voor het kampvuur en overal hangen lichtjes. En natuurlijk staan er tentjes.”
“Een derde van het terrein is voor mensen die geen vakantie kunnen betalen, een derde voor de vrijwilligers en een derde voor betalende gasten. Maar ook de ongedwongen sfeer maakt het tot een camping. Doordat mensen op blote voeten lopen, een praatje maken en kinderen broodjes bakken bij het vuur. Alleen door de tram die je hoort langsrijden, weet je dat je in een stad bent. Ik ben stadssocioloog en ik vind steden enorm fascinerend. Ik ben elke keer weer verrast. En de diversiteit aan mensen en hoe die met z’n allen dezelfde ruimte delen, vind ik heel interessant. Vanuit mijn bureau Placemakers was ik al bezig met stadsactivatie en de Buurtcamping sloot daar perfect op aan.”
Pony’s en broodjes
“Gemiddeld leert iedereen dertien nieuwe buren kennen tijdens die drie dagen kamperen in het park om de hoek. Daardoor groeten mensen elkaar nu vaker op straat en gaan ze zich meer thuis voelen in hun buurt. Sommigen vinden werk of een huis via de Buurtcamping. Voor veel mensen is het ook een introductie met lokale ondernemers of andere instanties. Daar werken we altijd mee samen. Zo komt de kinderboerderij met konijnen of pony’s langs. En de bakker om de hoek brengt broodjes. De Buurtcamping wordt altijd door buurtbewoners georganiseerd en iedereen die wil, kan helpen met opbouwen, opruimen of met de bingo. Veel van hen geven zich na de Buurtcamping op voor ander vrijwilligerswerk in de buurt.”
“Ondertussen zijn er zo’n 43 parken in Nederland waar een Buurtcamping wordt georganiseerd. Wij geven ondersteuning bij de vergunningaanvraag en stellen bijvoorbeeld communicatie- en promotiemateriaal beschikbaar. En we helpen de financiering rond te krijgen. We hebben bijvoorbeeld nu Decathlon die tenten sponsort en is de Vriendenloterij onze partner. Die geven ons heel veel ruimte en daardoor kunnen we ons nu ook bezighouden met andere dingen, zoals het organiseren van BuurtBankjes-dagen. Dit houdt in dat mensen hun bankje in de buurt of voor het huis openstellen voor het ontmoeten van buurtgenoten.”
Onafhankelijk
“Wij bieden natuurlijk geen product aan, maar een maatschappelijke dienst. En in die zin zijn we geen onderneming, maar wel een sociale onderneming. Zonder subsidie zouden we niet kunnen bestaan, maar we zijn er niet compleet van afhankelijk. Dat is ook belangrijk, dat je niet van één geldstroom afhankelijk bent. Onze financiers hebben ons al die jaren op alle mogelijke manieren gestimuleerd, ook om onafhankelijk van hen te worden. VSBfonds en Stichting DOEN hebben ons lange tijd gesteund en dat leidde tot een heel goede band. Ik denk ook doordat we impactmetingen doen en evaluaties kunnen laten zien. En het Oranje Fonds én VSBfonds zijn de campings zelf gaan ondersteunen met geld voor douches, tenten en promotiemiddelen.”
Buurtcamping
Sinds 2013 helpt Stichting De Buurtcamping buurtbewoners bij de organisatie van een camping in hun eigen park. Zo willen ze bijdragen aan een socialere samenleving. Met als belangrijkste doelstelling mensen uit hun eigen bubbel te laten komen: rijk en arm, met of zonder opleiding, met een Nederlandse of niet Nederlandse achtergrond, iedereen ontmoet elkaar op De Buurtcamping.
debuurtcamping.nl