Delen & Meer uit Almere-Buiten liet in hun pitch zien dat ze al echte impact maken in de wijk. Met creatieve activiteiten en een bakje koffie verbinden ze mensen, zetten ze mensen in hun kracht en bestrijden ze eenzaamheid en dat alles op een duurzame manier. Jarenlang deden ze dat anti-kraak, nu is het tijd voor de volgende stap: een meer permanente locatie. Na een paar maanden hard werken tijdens trainingen en het schrijven van een bedrijfsplan wonnen zij de juryprijs van 25 uur ondersteuning.
Voor het zevende jaar op rij organiseerden we het trainingsprogramma Pitchen voor Impact, samen met LSA bewoners en Social Enterprise NL. In oktober 2021 startten tien ondernemende bewonersinitiatieven met een serie trainingen die leidden tot een solide bedrijfsplan en werden ze klaargestoomd voor een eindpitch. In Theater de Kamers in Amersfoort pitchten zeven initiatieven voor panelleden van het VSB fonds, Stichting DOEN, Oranjefonds en KNHM. In hun pitch maakten zij duidelijk waarom hun initiatief impact maakt op de wijk, met als winnaar Stichting Delen & Meer.
kennis en cash
Delen & Meer won de juryprijs van 25 adviesuren vanwege hun concrete vraagstuk en hun inzet. Deze uren mogen zijzelf invullen. Voor nu is nieuw onderdak echter het meest urgent, want het initiatief is dakloos. Met de plannen op pad dus en een toegankelijke locatie vinden waar ze hun mooie initiatief kunnen voortzetten.
Het publiek kreeg ook de kans om te stemmen op de meest overtuigende pitch. Deze publieksprijs ging met de meeste stemmen naar De Graafse Akker van Stichting transfarmers in Den Bosch. Met hun openlucht buurthuis, grote achterban en groene activiteiten maakten zij grote indruk en wonnen zij 1000 euro.
pitchen voor impact
Ook de andere deelnemers deden een hoop kennis en ervaring op. Zo maakten zij nuttige contacten en leerden zij wat de kracht van een sterke pitch is. Tijdens de trainingsdagen werkten zij aan persona’s en het sneewvlokmodel, om inzicht te krijgen in hun wijk en het creëren van draagvlak. Tijdens de challenge gesprekken met verschillende experts kregen zij feedback over hun initiatief en toekomstige plannen. Ook kregen de deelnemers training in storytelling en pitch vaardigheden en zij leerden over het verkrijgen van vastgoed. Met al deze trainingen achter de rug kwamen de deelnemers tot een stevig bedrijfsplan en een heldere pitch.
Meer weten over Pitchen voor impact of volgend jaar meedoen? Neem dan even contact op met KNHM participaties.