Katalys - orange-figure-13

Unieke samenwerking bij Landerij De Park

Kinderen kunnen er lekker vies worden, er is een natuurspeelplaats, een kinderboerderij, een bijenstal en een moestuin. Bij Landerij De Park in Overbetuwe ontmoeten zorg en natuur- en milieueducatie elkaar door een unieke samenwerking tussen vrijwilligers en professionals.

Een centrum voor natuurbeleving. Dat was tien jaar geleden het plan. Maar het was vanaf het begin duidelijk dat natuur- en milieueducatie alléén niet genoeg geld zou gaan opleveren om het plan ook echt uit te kunnen voeren. Er moesten commerciële partijen aanhaken. “Maar het was niet: de eerste die geld op tafel legt, mag meedoen. We wilden echt samenwerkingspartners die ons concept zouden versterken”, benadrukt Anneke Manche (63), een van de initiatiefnemers. De partners van Landerij De Park zijn nu een buitenschoolse opvang gericht op natuur, een hoveniersbedrijf met een sociale ploeg, een kindertherapeut, een MBO-groenopleiding, de Stichting Natuur- en Milieueducatie Overbetuwe, een horecagelegenheid waar mensen werken met een afstand tot de arbeidsmarkt en Stichting Boerderij Lingezegen. Professionals werken naast een groep vrijwilligers. En dat noemt bestuurslid René Hansen (58) een ‘solide en zelfdragend frame’. Maar dat ging niet vanzelf. “Zo’n vier jaar geleden liepen de initiatiefnemers een beetje vast op het financiële aspect en toen vroegen ze mij erbij. Ik woonde net weer in Elst en ze wisten dat ik een ondernemerstype ben.”

Drive en expertise

Landerij De Park trekt dit jaar zo’n 50.000 bezoekers. Dan is het een uitdaging om goed te blijven nadenken over je organisatie en te blijven zorgen voor meer inkomsten. KNHM Participaties begeleidt en adviseeert ze hierbij. Natuurlijk zijn de vele bezoekers reden tot vreugde. Maar nog groter is de vreugde over de tientallen trouwe vrijwilligers die bijvoorbeeld zorgen dat de kinderboerderij zeven dagen per week open is, de dieren verzorgen én de kinderen begeleiden. Manche: “Als de vrijwilligers er niet zouden zijn, zou het bij ons onderaan de streep niet kloppen. Hun drive en hun expertise brengen echt waarde in het project. Een heel andere waarde dan geld.”

Het vuur van je plan

De boodschap aan hem was duidelijk: geld ophalen. Maar waarvoor precies moest nog wel wat helderder worden. “We hebben als eerste een vuistdik dossier samengevat in twaalf woorden: Why: zorg voor je eigen natuur! How: organisch, samen, onaangeharkt en gericht op beleven. What: Centrum voor natuurbeleving. Want je moet een duidelijk concept en een doelgroep hebben.”

Die doelgroep werd kinderen en hun familie en toen ging het snel. Ze maakten een film om hun verhaal en missie uit te beelden en haalden met crowdfunding 50.000 euro op. Daarnaast kwamen er investeringen en leningen van KNHM Participaties en Rabobank en werden er succesvol fondsen benaderd. Manche wil hun geheim wel verklappen: “We vroegen bijvoorbeeld een werkplek voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en dat werd een keuken. Achter onze vraag zat allang die keuken, maar we formuleerden het anders omdat fondsen meer gericht zijn op de betekenis dan op louter spullen.” Een andere tip: schrijf zelf je aanvragen. “Je kunt uiteindelijk toch zelf het beste het vuur van je plan overbrengen.” En tot slot: “Kijk altijd naar wat er wél kan, in plaats van naar wat niet mogelijk is.”

De huren die de samenwerkingspartners nu betalen, zijn genoeg om Landerij De Park te laten draaien. Maar voor nieuwe plannen worden nieuwe investeringen gezocht. “Wij schaffen niets aan, voordat we het geld rond hebben”, legt Hanssen uit. “We willen straks met losse handen kunnen fietsen, en het de komende tien jaar zonder subsidies zien te redden. Dat is een grote uitdaging, maar ook een goed uitgangspunt. En het belangrijkste: we willen onafhankelijk zijn.”