Pitchen voor Impact is van start! Tien ondernemende bewonersinitiatieven doen mee aan het gezamenlijk trainingsprogramma van Social Enterprise NL, LSA Bewoners en KNHM foundation. Donderdag 18 november kwamen we voor het eerst bij elkaar. Hier lees je wie er mee doen en welke plannen, dromen en ambities ze hebben.
De Graafse Akker | ‘s-Hertogenbosch
De Graafse Akker is een project van stichting Transfarmers. Dit initiatief faciliteert al sinds 2013 een plek waar mensen hun talenten kunnen uiten en ontdekken met veel activiteiten, zoals kunst maken, verven, koken of schoffelen. In de bloementuin of bij de kas op het verborgen stuk land, omringd door verschillende type wijken, kunnen mensen tot rust komen. Het land wordt tot nog toe gepacht, maar in 2018 gaf de eigenaar aan het te willen verkopen. Door middel van een crowdfunding actie en met behulp van heel veel mensen en initiatieven is het ze gelukt 50.000 euro te verzamelen om de akker te kopen! Via pitchen voor impact hopen ze de overige 200.000 euro binnen te harken.
Albert en Bram | Geert
Buurthuis de Hoven | Zutphen
Buurthuis de Hoven werkt samen met bewoners, verenigingen, gemeente Zutphen en organisaties in de Hoven aan het realiseren van een gemeenschappelijke ontmoetingsplek voor activiteiten door bewoners en voor bewoners in de Hoven. In dit gebied met een nieuwe wijk vol nieuwe inwoners én oude bewoners is er behoefte aan verbinding, maar dit gaat niet vanzelf. In 2015 werd een wijkontwikkelingsplan gemaakt om een buurthuis te realiseren en in 2020 is een definitief ontwerp gemaakt. Voor de uitvoer van deze plannen is financiering nodig en pitchen voor impact is de uitgelezen kans om meer te leren over het oprichten en exploiteren van een buurthuis. Meer over Buurthuis de Hoven.
Stichting Schiezicht | Rotterdam
Een wijkonderneming en ontmoetingsplek in Rotterdam Delfshaven met aanschuifmaaltijden, kookclubs en culturele kinderactiviteiten. Stichting Schiezicht verbindt zo bewoners en maakt de wijk leuker en levendiger. Vijf jaar geleden sloten ze een huurcontract af dat ondertussen afloopt. Met de zaalverhuur genereren ze inkomsten, maar corona heeft het programma dunner gemaakt. Ook huurders vallen weg en de kosten worden steeds minder gedekt. Nu spelen veel vragen, kunnen we doorgaan en hoe? Blijven we een wijkonderneming of moeten we een vereniging worden? Op deze vragen hopen ze tijdens pitchen voor impact antwoord te krijgen. Meer over Stichting Schiezicht.
Julia | Peter
’t Pöthuuske | Buurtvereniging Aalbeek
In Provincie Limburg bevindt zich Aalbeek, een dorp met circa 270 inwoners. Buurtvereniging ‘t Pöthuuske in Aalbeek heeft sinds de jaren 80 een gemeenschapsruimte in eigen beheer. Hier worden cursussen, activiteiten voor jong en oud én feesten voor leden van de Buurtvereniging georganiseerd, maar minder dan voorheen. ‘t Pöthuuske wil meer uitstraling geven aan het buurthuis, meer ondernemen en meer verbondenheid. De handvatten die hierbij kunnen helpen hopen ze mee te nemen uit het traject van pitchen voor impact. Meer over ’t Pöthuuske.
Stichting Aminah | Amsterdam
In Amsterdam-West vind je Stichting Aminah, een wijkcentrum dat zich inzet voor de emancipatie, integratie en participatie van bewoners in het algemeen en vrouwen met alle culturele achtergronden in het bijzonder. Het hart van het initiatief ligt bij gezondheid en vanuit deze passie willen negen initiatiefnemers een gezondheidscentrum opzetten met de focus op mind, body, soul & spirit. Hiervoor is een nieuwe plek en een investeringsplan nodig. In het pitchtraject willen ze onderzoeken wat de beste weg is voor de aankoop of huur van een nieuwe gebouw. Meer over Stichting Aminah.Mbarka en Salma | Sjaak en Jan
Huiskamer voor vluchtelingen | Eindhoven
Met veel passie organiseert de Huiskamer voor Vluchtelingen in Eindhoven samen met buurtbewoners activiteiten en cursussen voor zo’n 50 ongedocumenteerde vluchtelingen. Zo zijn er negen docenten Nederlands betrokken, bieden ze ‘s middags warme maaltijden en verzorgen ze een fietsenmaker opleiding. De huiskamer kan geen eigen inkomsten genereren, omdat de doelgroep niet mag werken. De inkomsten worden verworven vanuit subsidies en fondsen, maar dit zorgt voor onzekerheid en geeft geen stabiliteit. In het pitchtraject hopen ze een plan te maken waarbij een duurzame inkomstenstroom gegenereerd kan worden. Meer over Huiskamer voor Vluchtelingen Eindhoven.
Buurthopper | Almere
Met twee golfkarren verzorgt de Buurthopper vervoer op maat in de wijk. Erik runt namens de gemeente twee buurthuizen, waar ze eten verzorgen en waar mensen terecht kunnen voor de bingo en een kopje koffie. Ze zoeken onafhankelijkheid “wij willen zelf bepalen wanneer het hek dicht gaat” zegt Erik. Dit initiatief zit bij pitchen voor impact met een vastgoedvraagstuk. Zo willen ze onderzoeken hoe ze een stabiele stroom aan inkomsten kunnen genereren om een eigen ruimte aan te kopen. Meer over de Buurthopper.
Erik | Jan-Willem
Remake Buurtbeheerhuisje GWL-terrein | Amsterdam
Op het waterleidingterrein van Amsterdam bevindt zich al 25 jaar het Buurtbeheerhuisje met een koepelvereniging vanuit de buurt, maar het pand is van de woningcorporatie. Momenteel wordt het pand gebruikt als kantoor en dit vinden de initiatiefnemers zonde. Het doel is om hier een huiskamer van en voor de buurt van te maken, waar iedereen kan verblijven. Tijdens het pitchtraject willen ze achterhalen of het mogelijk is het pand te kopen, of ze het beter kunnen blijven huren of eventueel een deel onderverhuren om inkomsten te genereren. Meer over Remake Buurtbeheerhuisje GWL-terrein.
Buurthuis Moes | Arnhem
Marloes Tap zei haar baan bij PwC op om Buurthuis MOES op te zetten. Samen met buurtbewoners in Arnhem ambieert ze een buurthuis waar verbinding, kansengelijkheid en duurzaamheid centraal staan. Hier helpt iedereen elkaar, drink je een kopje koffie met elkaar en speel je een spelletje. Het gaat hier niet om het dienen van één doelgroep, maar om het creëren van een plek waar iedereen zich thuis en welkom voelt en waar sociale initiatieven en activiteiten een toegankelijke plek in de buurt krijgen. De volgende stap is het vinden van een geschikt pand. Tijdens pitchen zal het hier veelal om draaien.
Marloes | Roelienke en Reinie
Stichting Delen & Meer | Almere
Het centrum van Almere is van iedereen, maar er zijn ook bewoners. Het viel buurtbewoners op dat boven het winkelcentrum veel eenzame ouderen wonen. Voor hen zijn buurthuizen ontoereikend zijn, daarom startten zij Stichting Delen&Meer. Met honderden bezoekers per week is het een populaire ontmoetingsplaats voor iedereen. Hier willen ze mensen verbinden en in hun kracht zetten en duurzaamheid en het hergebruiken van materialen is belangrijk. Ze bevinden zich antikraak in het winkelpanden. Dit zorgt voor veel verandering en veroorzaakt verwarring bij bezoekers. Via pitchen voor impact hopen ze te leren waar en hoe ze een stabiele inkomstenstroom kunnen genereren, om een vast pand aan te kunnen kopen of huren. Meer over Stichting Delen&Meer.
Trainingstraject Pitchen voor Impact
Tijdens het trainingstraject Pitchen voor Impact werken 10 ondernemende bewonersinitiatieven intensief aan de business case rondom vastgoed. Of ze nu een pand gaan kopen of huren voor lange termijn, het is belangrijk om zich goed voor te bereiden. In vijf workshopdagen versterken ze hun impact, scherpen ze hun business case aan en nemen ze de organisatie en bedrijfsplan onder de loep. Ze werken toe naar een presentatie van hun plannen aan fondsen. Naast alle nieuwe kennis die ze opdoen, maken ze ook nog kans op adviesuren of een geldbedrag van 1000 euro.