Hulp bij financiële administratie
Investeren of besparen? Welke subsidie kunnen we aanvragen? En waar? Zomaar een paar vragen waar burgers die een gemeenschapshuis beheren tegenaan lopen. Onze vrijwillige adviseurs kunnen helpen, met handige tips en trucs voor de financiële administratie.
Lege kerk- of schoolgebouwen, verlaten bedrijfspanden. In veel krimpgebieden komen gebouwen leeg te staan. Gelukkig zien de achterblijvende inwoners voldoende toekomst in deze gebouwen. Zij slaan de handen ineen en maken hier gemeenschapshuizen van. Lokalen worden verhuurd en gevuld met allerlei initiatieven. Er wordt een huiskamer ingericht waar mensen onder het genot van een heerlijke kop koffie elkaar kunnen ontmoeten.
Zo ook bij een van onze participaties, gemeenschapshuis de Rieshoek in Noordlaren, Groningen. Een mooi initiatief, een plek die mensen met elkaar verbindt. Maar met het pakken van verantwoordelijkheid voor dit bewonersbedrijf krijgen de initiatiefnemers ook te maken met diverse instanties en onderwerpen waar ze eigenlijk niet zo in thuis zijn. Zoals financiële administratie. Het zoeken naar de juiste informatie of weten waar de juiste informatie te vinden valt, is lastig en tijdrovend. KNHM foundation kan dan helpen.De coachgesprekken met onze initiatieven zijn altijd op maat. In een persoonlijk gesprek wordt goed gekeken naar het karakter van het initiatief, wat ze nodig hebben en worden diverse vragen beantwoord. In het geval van de Rieshoek hadden zij vooral vragen over de boekhouding, zoals:
- Welke uitgaven horen in welk rijtje?
- Moeten we investeren of sparen?
- Wanneer komen we in aanmerking voor een subsidie?
- Hoe kom ik aan inkomsten en welke regelingen horen daar dan bij?
- Is het handig om een boekhoudpakket te nemen? En zo ja, welk boekhoudpakket moet ik nemen?
In een persoonlijk coachgesprek met de initiatiefnemers van De Rieshoek beantwoordde onze adviseur al veel van hun vragen. Daarnaast gaf hij ze nog een aantal tips voor je financiële administratie mee, die we hier graag met je delen:
1. Kantineregeling
Voor gemeenschapshuizen en sportvereniging kan het voordeliger zijn om wat de horeca-activiteiten betreft buiten de BTW te blijven. Je hoeft dan geen BTW in rekening te brengen maar je kunt dan ook geen BTW terugkrijgen op je inkopen. Er is dan ook geen aparte BTW boekhouding nodig en het werken met bijvoorbeeld consumptiekaarten wordt eenvoudiger. Deze regeling staat bij de belastingdienst bekend onder de naam kantineregeling en je komt hiervoor in aanmerking wanneer je inkomsten uit horeca niet meer bedragen dan € 68.067.
2. Teruggaaf energiebelasting gemeenschapshuizen
Energiekosten vormen vaak een aanzienlijk deel van de exploitatiekosten van een gemeenschapshuis of multifunctioneel centrum. Het grootste deel van deze energiekosten bestaat echter uit energiebelasting. Voor gemeenschapshuizen en multifunctionele centra is het mogelijk om 50% van deze belasting terug te vragen bij de belastingdienst, eventueel inclusief de daarop geheven BTW wanneer je die niet kunt verrekenen. Je dient hiervoor een verzoek in te dienen bij de belastingdienst binnen 6 weken na ontvangst van de jaarrekening van je energieleverancier. Mocht je dit in het verleden niet hebben gedaan dan kun je met terugwerkende kracht dit alsnog doen voor de laatste vijf jaar. Dit kan je soms duizenden euro’s schelen. Meer informatie vindt hier je op de website van de belastingdienst.
Run jij een bewonersinitiatief en kun je wel wat hulp gebruiken bij je (financiële) administratie? Houdt onze workshop kalender in de gaten, schrijf je in en volg de workshop financiële administratie. Je gaat gegarandeerd met een hoop kennis, tips en tricks naar huis. We staan voor je klaar en helpen je graag verder!